Ugrás a tartalomhoz Lépj a menübe
 


Népliget, People's Park

2013.09.08

poster_1936_hungarian_gp.jpg

 

 

 

 

 

 

 
 

 

 




1. Magyarul, in Hungarian
2. in English, Angolul


1.
Versenyadatok
Dátum: 1936. június 21.
Hivatalos elnevezés: I. magyar nagydíj
Helyszín: Népliget, Budapest, Magyarország
Versenypálya: 5.000 km
Táv: 50 kör, 250 km
Időjárás: száraz

Pole-pozíció
Versenyző: Bernd Rosemeyer (Auto Union)
Idő: 2:38.15

Leggyorsabb kör
Versenyző: Tazio Nuvolari (Alfa Romeo)
Idő: 2:35.68

Dobogó
Első: Tazio Nuvolari (Alfa Romeo)
Második: Bernd Rosemeyer (Auto Union)
Harmadik: Achille Varzi

Az első magyar nagydíjat 1936. június 21-én rendezték Budapesten, a Népligetben. A verseny része volt az 1936-os Grand Prix sorozatnak, de eredménye nem számított bele a bajnokságba.

Az előkészületek
A rendezés jogát a Királyi Magyar Automobil Club (KMAC) kapta meg 1935 októberében az Automobil Clubok Nemzetközi Szövetségének (AIACR) párizsi ülésén. Eredetileg május elején szerepelt a versenynaptárban ez a futam, de végül a rendezők kérésére júniusban került sor rá. 1936 februárjában KMAC a verseny helyszínét a Népligetben jelölte ki. A tavaszi hónapokban megkezdődtek az útborkolat javítási munkái, hogy a pálya alkalmas legyen a verseny megrendezésére.
Május 22-én volt az előzetes nevezések határideje. Már ekkor biztos volt az Auto Union, a Mercedes Benz és a Scuderia Ferrari indulása 3-3 versenyzővel. Végül az eredetileg tervezett 15 helyett 16 versenyző indulását engedélyezték. A verseny előtti héten a célegyenesben az utat még jobb minőségű burkolattal látták el, hogy a verseny indításakor a kocsik ne rongálják meg a pályát.

A versenypálya
A pálya 5 km hosszú lett, 11-11 bal és jobbkanyarral rendelkezett. A kanyarok sugarai 12 és 450 méter között változtak. Az út szélessége 8 és 14,5 méter közötti volt. A közönség számára ülőhelyként tribünöket építettek illetve állóhelyeket jelöltek ki. A veszélyes területeket a közönség elöl elzárták és homokzsákokkal biztosították. Egy számítás szerint a háromnapos verseny lebonyolításában 2500 ember működött közre. A célvonalnál időmérőtornyot építettek, melyben fotocellás berendezés századmásodpercnyi pontossággal mérte a versenyzők idejét. Itt helyezték el a sajtópáholyt, a postát és a versenyzők depóit. A pályán a honvédség 5 hidat emelt, 15 km kerítést húzott ki és 20 km telefonhálózatot épített ki, 33 állomással, valamint 6000 homokzsákkal növelte a pálya biztonságát.

A verseny
A versenyzők június 17-én és 18-án érkeztek a fővárosba. 18-án az indulók pályabejáráson vettek részt, majd a KMAC fogadást adott a tiszteletükre.

Az edzések
Pénteken, mintegy húszezer néző előtt kezdődtek meg az edzések. Ekkor a versenyzők még csak ismerkedtek a pályával, 110 km/h óra körüli átlagokat futottak.
A szombati edzésnap után a versenyzők részt vettek az egy évvel ezelőtt versenybalesetben elhunyt Rudolf Steinweg pasaréti emlékművének avatásán.

1. sor 2. 1.
  Stuck
Auto Union
2:39.83
Rosemeyer
Auto Union
2:38.15
2. sor 4. 3.
  Nuvolari
Alfa Romeo
2:40.08
von Brauchitsch
Mercedes-Benz
2:39.87
3. sor 6. 5.
  Varzi
Auto Union
2:43.12
Caracciola
Mercedes-Benz
2:40.38
4. sor 8. 7.
  Chiron
Mercedes-Benz
2:49.65
Tadini
Alfa Romeo
2:47.52
5. sor 10. 9.
  Hartmann
Maserati
3:10.56*
Dobson
Alfa Romeo
2:53.21
6. sor   11.
    Martin
Alfa Romeo
3:02.51*

* Martin és Hartmann taktikai okból helyet cserélt.

A futam
A vasárnap délelőtti versenyre több mint 100 000 néző gyűlt össze. A diszpáholyban fogalat helyt Horthy Miklós kormányzó, az induló nemzetek nagykövetei, Szendy Károly Budapest polgármestere és a magyar autósport vezetői.
A pályát záró autó 11:35-kor indult el, majd visszaérkezése után zászlójelre beindították a versenykocsikat és elindították az időmérőtorony óráját, melynek mutatója egy perc alatt körbeérve indította el a versenyt.
Az első kör után Rosemeyer vezetett Stuck és Caracciola előtt, majd Stuckot megelőzte Brauchitsch és Nuvolari is. A 9. körben az élboly lekörözte Hartmant. Az állás 10 kör (50 km) után ez volt:
1. Rosemeyer 27:30,37
2. Caracciola 27:31,57
3. Brauchitsch 27:38,71
4. Nuvolari 27:54,68
5. Stuck 28:15,67
6. Varzi 28:69.98
7. Chiron 28:56,54
8. Tadini 29:30,71
9. Martin 29:35,02
10. Dobson 29:42,12
11. Hartmann 34:33,30

A 11. körben Caracciola átvette a vezetést, amit Brauchitsch 13 forduló után vett vissza a célegyenesben. Ezalatt a mezőny egyre jobban széthúzódott. A lekörözés sorsára jutott Dobson Martin és Tadini is. 100 km megtétele után Chiron a depóba hajtott, majd kompresszor hiba miatt feladta a versenyt. Ekkor (100 km) így állt a verseny:
1. Caracciola 54:30,55
2. Rosemeyer 54:32,06
3. Brauchitsch 54:36,21
4. Nuvolari 54:52,38
5. Varzi 56:18,72
6. Stuck 57:46,18
7. Tadini 58:44,85
8. Martin 58:44,85
9. Dobson 58:54.82
10. Hartmann 1:06:00,8

A 21. körtől a karját fájlaló Stuck helyett Delius vezette tovább a kocsit. A 28. körben Nuvolari vette át a harmadik helyet Caracciolától, aki nem sokkal késöbb olajcsőtörés miatt kiállt a versenyből. A 30. körben a Rosemeyert egyre jobban szorongató Brauchitsch kicsúszott, de ez a hiba kb. két perces hátrányt jelentett számára. Ekkor így állt a futam:
1. Rosemeyer 1:21:14,58
2. Nuvolari 1:21:22,51
3. Brauchitsch 1:23:27,11
4. Varzi 1:24:02,16
5. Tadini 1:26:22,29
6. Martin 1:28:07,60
7. Delius 1:28:38,91
8.Dobson 1:28:49,04
9. Hartmann 1:36:59,76

A második helyen álló Nuvolari körről körre csökkentette a hátrányát Rosemeyerrel szemben. A 35. körben pedig a célegyenesben meg is előzte őt és előnyét egyre jobban növelte. Mindeközben, a 33. körben Martin is feladásra kényszerült. 200 km megtétele után már csak az első két hely sorsa lehetett kérdéses,. A versenyzők ebben a sorrendben futották 40. körüket:
1. Nuvolari 1:47:43,06
2. Rosemeyer 1:47:49,35
3. Brauchitsch 1:50:51,86
4. Varzi 1:51:43,42
5. Tadini 1:54:25,27
6. Stuck 1:57:38,14
7. Dobson 1:59:07,16
8. Hartmann 2:04:42,52

A 48. körben Brauchitsch is feladta a küzdelmet, majd Nuvolari előnyét tovább növelve futott be elsőként a célba.

Végeredmény

Helyezés Rajtszám Versenyző Gyártó Körök Idő/
Kiesés oka
Rajtpozíció Legjobb kör
1 24 Tazio Nuvolari Alfa Romeo 50 2:14:03.5 4 2:35,68 (24.)
2 16 Bernd Rosemeyer Auto Union 50 +14.2 1 2:37,48 (39.)
3 14 Achille Varzi Auto Union 48 +2 Kör 6 2:44,78 (33.)
4 28 Mario Tadini Alfa Romeo 47 +3 Kör 7 2:47,29 (34.)
5 12 Hans Stuck
Ernst von Delius
Auto Union 46 +4 Kör 2 2:51,29 (36.)
6 4 Austin Dobson Alfa Romeo 45 +5 Kör 9 2:57,15 (32.)
7 10 Hartmann László Maserati 44 +6 Kör 10 3:00,80 (31.)
Kiesett 22 Manfred von Brauchitsch Mercedes-Benz 40 Baleset 3 2:37,10
Kiesett 6 Charlie Martin Alfa Romeo 32/35 Hátsó tengely 11 2:53,14
Kiesett 18 Rudolf Caracciola Mercedes-Benz 26 Motorhiba 5 2:39,85
Kiesett 20 Louis Chiron Mercedes-Benz 19 Motorhiba/
Kompresszor
8 2:49,00
Nem indult
el
2 Eileen Ellison Maserati        
Nem indult
el
8 "Raph" Maserati        
Nem indult
el
30 Petre Cristea Ford V9        
Nem indult
el
32 José Maria de
Villapadierna
Alfa Romeo        


2. (short)
Race details
Date: June 21, 1936
Official name: I. Magyar Nagydíj
Location: People's Park
Course: Street circuit 5.0 km (3.1 mi)
Distance: 50 laps, 250 km (155 mi)

Pole position
Driver: Bernd Rosemeyer (Auto Union)
Time: 2:38.15

Fastest lap
Driver: Tazio Nuvolari (Alfa Romeo)
Time: 2:35.68

Podium
First: Tazio Nuvolari (Alfa Romeo)
Second: Bernd Rosemeyer (Auto Union)
Third: Achille Varzi (Auto Union)

The 1936 Hungarian Grand Prix was a Grand Prix motor race held on June 21, 1936 at Népliget Park in Budapest.

Starting grid positions

1st Row 2 Pos. 1 Pos.
  Stuck
Auto Union
2:39.83
Rosemeyer
Auto Union
2:38.15
2st Row 4 Pos. 3 Pos.
  Nuvolari
Alfa Romeo
2:40.08
von Brauchitsch
Mercedes-Benz
2:39.87
3st Row 6 Pos. 5 Pos.
  Varzi
Auto Union
2:43.12
Caracciola
Mercedes-Benz
2:40.38
4st Row 8 Pos. 7 Pos.
  Chiron
Mercedes-Benz
2:49.65
Tadini
Alfa Romeo
2:47.52
5st Row 10 Pos. 9 Pos.
  Hartmann
Maserati
3:10.56*
Dobson
Alfa Romeo
2:53.21
6st Row   11 Pos.
    Martin
Alfa Romeo
3:02.51*

*Martin and Hartmann swapped grid positions for tactical reasons.

Classification

Pos No Driver Constructor Laps Time/Retired Grid Best lap
1 24 Tazio Nuvolari Alfa Romeo 50 2:14:03.54 4 2:35,68 (24.)
2 16 Bernd Rosemeyer Auto Union 50 +14.2 1 2:37,48 (39.)
3 14 Achille Varzi Auto Union 48 +2 Laps 6 2:44,78 (33.)
4 28 Mario Tadini Alfa Romeo 47 +3 Laps 7 2:47,29 (34.)
5 12 Hans Stuck
Ernst von Delius
Auto Union 46 +4 Laps 2 2:51,29 (36.)
6 4 Austin Dobson Alfa Romeo 45 +5 Laps 9 2:57,15 (32.)
7 10 László Hartmann Maserati 44 +6 Laps 10 3:00,80 (31.)
Ret 22 Manfred von
Brauchitsch
Mercedes-Benz 40 Accident 3 2:37,10
Ret 6 Charlie Martin Alfa Romeo 32/35 Rear axle 11 2:53,14
Ret 18 Rudolf Caracciola Mercedes-Benz 26 Engine 5 2:39,85
Ret 20 Louis Chiron Mercedes-Benz 19 Engine/Supercharger 8 2:49,00
DNS 2 Eileen Ellison Maserati        
DNS 8 "Raph" Maserati        
DNS 30 Petre Cristea Ford V9        
DNS 32 José Maria de Villapadierna Alfa Romeo        

 

 

Hozzászólások

Hozzászólás megtekintése

Hozzászólások megtekintése

Nincs új bejegyzés.